Zgłoszenie urodzenia dziecka
Jednostka:
Kategoria:
Wymagane dokumenty:
Zgłoszenia należy dokonać w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a gdy dziecko urodziło się martwe - w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, przedkładając jednocześnie następujące dokumenty:- dowód osobisty lub paszport osoby zgłaszającej urodzenie- do wglądu; Podstawą sporządzenia aktu urodzenia jest karta urodzenia lub karta martwego urodzenia przekazane przez podmiot wykonujący działalność leczniczą.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Stanu Cywilnego, ul. Juliusza Słowackiego 6, 26-640 Skaryszew, pokój nr 17, tel.48 61 03 089 w. 122
Opłaty:
Sporządzenie aktu urodzenia jest wolne od opłat.
Termin i sposób załatwienia:
Sporządzenie aktu urodzenia dziecka następuje niezwłocznie.Osobie rejestrującej akt urodzenia wydawany jest 1 odpis skrócony z urzędu.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2018r. poz. 2224 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2018r. poz.1044 z późn. zm.)
Inne informacje:
Do zgłoszenia urodzenia dziecka zobowiązani są w kolejności:
- matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych,
- matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
- w pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki,
- zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika - pełnomocnik musi przedłożyć swój dowód osobisty oraz pisemne upoważnienie od rodziców dziecka ze wskazaniem imienia/imion, jakie swemu dziecku nadają. Matka niezamężna powinna ponadto wskazać imię ojca dziecka.
Numer PESEL będzie można otrzymać niezwłocznie po dokonaniu zgłoszenia urodzenia.