Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Wczesne wspomaganie rozwoju jest ważnym zadaniem w polskim systemie oświaty, z punktu widzenia rozwoju i potrzeb dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością.

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka to kompleks działań profilaktycznych, diagnostycznych, rehabilitacyjnych, pedagogicznych, psychologicznych i medycznych, których podmiotem jest małe dziecko, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonych bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.

Cele ukierunkowane na dziecko:

  • Diagnoza rozwoju dziecka (wstępna obserwacja psychologiczna),
  • Wielospecjalistyczna diagnoza funkcjonalna (pogłębiona obserwacja dziecka kompleksowa i interdyscyplinarna opracowana przez specjalnie powołany zespół),
  • Włączenie terapii ze względu na rozpoznane nieprawidłowości rozwojowe,
  • Opracowanie Indywidualnego Programu Terapii opartego na mocnych stronach dziecka i jego ograniczeniach,
  • Ustalenie cyklu terapeutycznego oraz zasad jego monitorowania i weryfikowania.

Cele ukierunkowane na rodzinę:

  • Modelowanie sytuacji prowadzących do rozwiązania problemów rodzinnych, kształtowanie właściwych postaw rodzicielskich i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem,
  • Psychoedukacja (wyjaśnianie patomechanizmów zaburzeń rozwoju dziecka, włączanie w proces terapii, wspólne budowanie realistycznej wizji dziecka),
  • Udzielanie instruktażu i porad, prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
  • Udzielanie pomocy w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka,
  • Informowanie o ofercie diagnostyczno-terapeutycznej i rehabilitacyjnej w istniejących placówkach,
  • Organizowanie grup wsparcia i szkoleń dla rodziców.

Realizacja działań ukierunkowanych na dziecko dokonywana jest poprzez udział dzieci w terapii:

  • indywidualnej przy udziale pedagoga, logopedy, psychologa, rehabilitanta, surdopedagoga, oligofrenopedagoga, neurologopedy, terapii SI, behawioralnej,
  • grupowej - metodą W. Sherborn, muzykoterapii, logorytmiki,

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka prowadzą nauczyciele specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć oraz liczne kursy. Są to m.in.;

  • Wspomaganie przez rodziców rozwoju mowy czynnej u dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością w oparciu o metodę SI,
  • Rozpoznawanie i terapia opóźnień neurorozwojowych u dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce,
  • Wczesna diagnostyka i wspomaganie rozwoju dziecka ryzyka z zastosowaniem ustno- twarzowej terapii,
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca w terapii i edukacji dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się,
  • Metoda Dobrego Startu,
  • Terapia behawioralna,
  • Terapia taktylna,
  • Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborn,
  • Terapia Integracji Sensorycznej,
  • Dogoterapia,
  • Terapia ręki,
  • Trening umiejętności społecznych,
  • Terapia pedagogiczna.

Podstawą przyjęcia do Zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydana przez zespół orzekającyw poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Jeżeli niepokoi Państwa rozwój własnego dziecka. Uważacie, że rozwija się nieprawidłowo bądź jest niepełnosprawne zgodnie z ustawą   Prawo oświatowe możecie Państwo skorzystać z konsultacji w poradni psychologiczno-pedagogicznej i złożyć wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Zapraszamy do zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Samorządowym Przedszkolu im. siostry Gabrieli Sporniak w Skaryszewie ul. Wojska Polskiego 5, 26-640 Skaryszew.

 

Do pobrania