Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju jest ważnym zadaniem w polskim systemie oświaty, z punktu widzenia rozwoju i potrzeb dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością.
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka to kompleks działań profilaktycznych, diagnostycznych, rehabilitacyjnych, pedagogicznych, psychologicznych i medycznych, których podmiotem jest małe dziecko, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonych bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
Cele ukierunkowane na dziecko:
- Diagnoza rozwoju dziecka (wstępna obserwacja psychologiczna),
- Wielospecjalistyczna diagnoza funkcjonalna (pogłębiona obserwacja dziecka kompleksowa i interdyscyplinarna opracowana przez specjalnie powołany zespół),
- Włączenie terapii ze względu na rozpoznane nieprawidłowości rozwojowe,
- Opracowanie Indywidualnego Programu Terapii opartego na mocnych stronach dziecka i jego ograniczeniach,
- Ustalenie cyklu terapeutycznego oraz zasad jego monitorowania i weryfikowania.
Cele ukierunkowane na rodzinę:
- Modelowanie sytuacji prowadzących do rozwiązania problemów rodzinnych, kształtowanie właściwych postaw rodzicielskich i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem,
- Psychoedukacja (wyjaśnianie patomechanizmów zaburzeń rozwoju dziecka, włączanie w proces terapii, wspólne budowanie realistycznej wizji dziecka),
- Udzielanie instruktażu i porad, prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
- Udzielanie pomocy w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka,
- Informowanie o ofercie diagnostyczno-terapeutycznej i rehabilitacyjnej w istniejących placówkach,
- Organizowanie grup wsparcia i szkoleń dla rodziców.
Realizacja działań ukierunkowanych na dziecko dokonywana jest poprzez udział dzieci w terapii:
- indywidualnej przy udziale pedagoga, logopedy, psychologa, rehabilitanta, surdopedagoga, oligofrenopedagoga, neurologopedy, terapii SI, behawioralnej,
- grupowej - metodą W. Sherborn, muzykoterapii, logorytmiki,
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka prowadzą nauczyciele specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć oraz liczne kursy. Są to m.in.;
- Wspomaganie przez rodziców rozwoju mowy czynnej u dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością w oparciu o metodę SI,
- Rozpoznawanie i terapia opóźnień neurorozwojowych u dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce,
- Wczesna diagnostyka i wspomaganie rozwoju dziecka ryzyka z zastosowaniem ustno- twarzowej terapii,
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca w terapii i edukacji dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się,
- Metoda Dobrego Startu,
- Terapia behawioralna,
- Terapia taktylna,
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborn,
- Terapia Integracji Sensorycznej,
- Dogoterapia,
- Terapia ręki,
- Trening umiejętności społecznych,
- Terapia pedagogiczna.
Podstawą przyjęcia do Zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydana przez zespół orzekającyw poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Jeżeli niepokoi Państwa rozwój własnego dziecka. Uważacie, że rozwija się nieprawidłowo bądź jest niepełnosprawne zgodnie z ustawą Prawo oświatowe możecie Państwo skorzystać z konsultacji w poradni psychologiczno-pedagogicznej i złożyć wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zapraszamy do zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Samorządowym Przedszkolu im. siostry Gabrieli Sporniak w Skaryszewie ul. Wojska Polskiego 5, 26-640 Skaryszew.