Dostępna Szkoła 2022/2023
Gmina Skaryszew pozyskała dofinansowanie w wysokości 1 350 000,00 zł. na realizację przedsięwzięcia pt.: "Skaryszew bez barier" w projekcie pn. "Dostępna szkoła”, w ramach IV Osi priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój „Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa”, Działanie 4.1 Innowacje społeczne, konkurs nr POWR.04.01.00 IZ.00 00 021/18.
„Dostępna Szkoła” jest projektem realizowanym przez Fundację Fundusz Współpracy w partnerstwie z Fundacją Instytutu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, jako działanie „Szkoły bez barier” i jest elementem programu Dostępność Plus finansowanego przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt powstał z myślą o placówkach edukacyjnych wymagających wprowadzenia udogodnień architektonicznych i usprawnienia rozwiązań systemowych dotyczących dostępności szkół dla osób z niepełnosprawnościami.
Jego cel to przystosowanie placówek edukacyjnych do potrzeb dzieci niepełnosprawnych.
Główny cel to przystosowanie budynków do potrzeb uczniów niepełnosprawnych.
Przedsięwzięcie "Skaryszew bez barier” powstało w celu zwiększenia dostępności w Publicznej Szkole Podstawowej im Orląt Lwowskich w Skaryszewie oraz Publicznej Szkole Podstawowej im. Władysława Stanisława Reymonta w Odechowie.
Obie placówki na potrzeby projektu stworzyły diagnozy, które pozwoliły określić zasoby materialne i niematerialne oraz potrzeby wszystkich uczestników życia szkoły. Ponadto w szkołach przeprowadzono audyty w celu wskazania działań, jakie należy podjąć, aby w pełni osiągnąć minimum jeden z zaproponowanych poziomów dojrzałości – czyli programowych celów „Szkoły bez barier”. Przedsięwzięcie zawiera standardy i kryteria dostępności, które opisane są na trzech poziomach - podstawowym, średnim i zaawansowanym, każdy z poziomów zawiera cztery obszary - architektoniczny, techniczny, edukacyjno-społeczny i organizacyjny. Na podstawie wewnętrznej diagnozy i raportu z audytu każda ze szkół stworzyła Indywidualny Plan Poprawy Dostępności, który będzie wdrażany przez daną placówkę. Dzięki pozyskanym środkom w szkołach zostaną przeprowadzone remonty i prace modernizacyjne poprawiające dostępność, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami. Placówki zostaną doposażone w odpowiedni sprzęt, pomoce dydaktyczne i meble spełniające kryteria Modelu Dostępnej Szkoły.