Szanowni Państwo,

Burmistrz Miasta i Gminy Skaryszew, informuje, iż nowelizacja ustawy z dnia
13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (art. 3 ust. 3 ustawy,
Dz. U. z 2023, poz. 1469 z późn. zm.) nałożyła od 1 stycznia 2023 roku na wszystkie gminy w Polsce obowiązek prowadzenia elektronicznych ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb) na nieczystości ciekłe oraz ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków.

Wobec powyższego, z uwagi na konieczność zaktualizowania danych posiadanych przez Urząd i dostosowania ich do aktualnych przepisów prawa, właściciele nieruchomości z terenu gminy Skaryszew proszeni są  o wypełnienie zgłoszenia do ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków i złożenie druku w tutejszym Urzędzie do dnia 24 listopada 2023 r.


Druki zgłoszenia do pobrania:

 

Wypełnione i podpisane przez właścicieli nieruchomości przedmiotowe zgłoszenia należy niezwłocznie dostarczyć do Urzędu Miasta i Gminy w Skaryszewie:

  • Kancelaria- pok. 1 (parter), lub
  • pocztą na adres: Urząd Miasta i Gminy w Skaryszewie, ul. Juliusza Słowackiego 6;
    26-640 Skaryszew, lub
  • Elektroniczną Skrzynką Podawczą: ePUAP - /ap0h922xjd/SkrytkaESP (zgłoszenie podpisane profilem zaufanym).

 

W przypadku niezłożenia zgłoszenia, Urząd będzie zobowiązany do samodzielnego zebrania danych (w formie kontroli na terenie Państwa posesji) w zakresie posiadanego zbiornika na nieczystości ciekłe/przydomowej oczyszczalni ścieków.

Przypominamy również, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 oraz pkt 3b cytowanej wyżej ustawy, jednym z obowiązków właściciela nieruchomości jest zapewnienie utrzymania czystości i porządku przez m.in. przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w  zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych (szambo) lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniających wymagania określone w odrębnych przepisach, jak również  pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi.   
           
Właściciele nieruchomości po wybudowaniu zbiorników bezodpływowych lub przydomowych   oczyszczalni ścieków powinni niezwłocznie zgłosić ten fakt po oddaniu ich do eksploatacji.

Usługi wywozu nieczystości ciekłych lub osadów z oczyszczalni powinny być wykonywane przez firmy posiadające odpowiednie zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych, wydane przez tutejszy Urząd (lista firm dostępna na stronie internetowej Urzędu oraz w pok. 43).

Każdy właściciel nieruchomości jest obowiązany udokumentować korzystanie
z takich usług poprzez okazanie stosownej umowy i dowodów opłat za usługi asenizacyjne potwierdzających systematyczność opróżniania zbiorników.
Powyższa dokumentacja powinna być okazywana na każde wezwanie organu kontrolującego, przy czym zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy mają obowiązek prowadzić w/w kontrole co najmniej raz na dwa lata. Jednocześnie przypominam, iż przedmiotowe kontrole zostały wdrożone od miesiąca września 2023 r. 

 

 

 

Facebook.com X.com

Do pobrania